مراقبت از بدن

خواص نمک اپسوم چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

خواص نمک اپسوم چیست

خواص نمک اپسوم به دلیل وجود ترکیبات معدنی ارزشمند از جمله سولفات و منیزیم می‌باشد. این نمک طبیعی با نام تجاری سولفات منیزیم شناخته می‌شود و به نمک حمام نیز معروف است. شکل ظاهری این نمک بصورت پودر کریستالی سفید رنگ است که در سراسر جهان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

  • مواد تشکیل دهنده نمک اپسوم اکسیژن، منیزیم و گوگرد (سولفات) است. اپسوم نام شهری در انگلستان است که این ماده در آن کشف شده است. این نمک کریستالی که به خوبی در آب حل می‌شود، فواید زیادی برای پوست، مو، عضلات و پاکسازی سموم از بدن دارد.

استفاده از نمک اپسوم به کاهش استرس، بهبود اختلال خواب شبانه، سم‌زدایی طبیعی از بدن، افزایش سلامت پوست و مو، کاهش درد عضلات و پاها و التیام سریع زخم‌ها کمک می‌کند. در‌ این مقاله به خواص نمک اپسوم و طرز استفاده از آن برای کمک به انواع مشکلات سلامتی می‌پردازیم.

خواص نمک اپسوم برای پوست

خواص نمک اپسوم برای پوست

این ماده معدنی فواید زیادی برای زیبایی پوست دارد. خواص نمک اپسوم (Epsom salt) برای پوست به شرح زیر است:

لایه برداری پوست

نمک اپسوم یک لایه بردار طبیعی است و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. این کار باعث ایجاد پوستی شفاف، درخشان و نرم می‌شود.

از بین بردن التهاب پوست

نمک اپسوم حاوی ترکیبات ضد التهابی است و مشکلات پوستی مرتبط با التهاب را حل می‌کند. بنابراین مشکلات پوستی مانند آکنه، جوش، پسوریازیس و اگزما با استفاده از نمک اپسوم برطرف می‌شود.

خواص نمک اپسوم برای مو

خواص نمک اپسوم برای مو

منیزیم موجود در نمک اپسوم می‌تواند فولیکول‌های مو را تقویت کند. با توجه به اینکه رشد مو تحت تاثیر سلامت فولیکول‌ها است، در نتیجه نمک اپسوم به سلامت مو کمک کرده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند.

استفاده از نمک اپسوم باعث افزایش خون رسانی به پوست سر می‌شود. افزایش گردش خون از سلامت مو محافظت می‌کند، زیرا مواد مغذی لازم برای فولیکول‌های مو را تامین می‌کند.

  • یکی دیگر از مزایای نمک اپسوم کنترل چربی پوست سر است. این نمک با لایه‌برداری میزان چربی پوست سر را کاهش می‌دهد. چربی بیش از حد روی پوست سر می‌تواند مشکلاتی از جمله خارش، ریزش مو و خشکی ایجاد نماید.

شوره سر یکی از بیماری‌هایی است که باعث خارش و پوسته پوسته شدن آن می‌شود. نمک اپسوم با از بین بردن التهاب شوره سر را تسکین می‌دهد.

خواص زیبایی نمک اپسوم

خواص زیبایی نمک اپسوم

یکی از فواید نمک اپسوم استفاده از آن در صنعت زیبایی است. نمک اپسوم در برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود. استفاده از نمک اپسوم پوستی جوان، شاداب و شفاف را تضمین می‌کند. از این محصول معدنی در مراکز زیبایی نیز استفاده می‌شود.

نمک اپسوم اثر سریعی روی پوست دارد و تاثیر آن بخوبی بر روی پوست قابل مشاهده است. این نمک نه تنها بر روی پوست، بلکه بر روی عضلات پوست نیز تأثیر می‌گذارد.

خواص نمک اپسوم برای جوان سازی پوست

خواص نمک اپسوم برای جوان سازی پوست

نمک اپسوم فواید زیادی برای پوست دارد. بطوری که به سرعت جذب پوست شده و روی آن اثر می‌گذارد. نمک اپسوم یکی از مفیدترین مواد طبیعی برای کمک به جوان سازی پوست شما می‌باشد.

برای کمک به لایه‌برداری موثر پوست، می‌توانید نمک اپسوم را با روغن زیتون ترکیب نمایید. سپس مقداری از آن را روی پوست خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. این عمل سلول‌های مرده را از بین برده و لایه‌های زیرین پوست را نیز لایه‌برداری می‌کند.

فواید نمک اپسوم برای گرفتگی عضلات

خواص نمک اپسوم برای گرفتگی عضلات

بسیاری از ورزشکاران برای رفع گرفتگی عضلات خود از نمک اپسوم استفاده می‌کنند. منیزیم موجود در این نمک دارای خاصیت ضد التهابی و تسکین‌دهندگی درد است.

آسیب دیدگی موضعی از مشکلاتی است که بسیاری از ورزشکاران با آن مواجه می‌شوند. علی‌الخصوص در ورزش‌های رزمی ضربات وارد شده به بدن موجب درد در ورزشکاران می‌شود. نمک اپسوم اثرگذاری سریعی روی تسکین دردها دارد، بطوری که درد و التهاب مفاصل و عضلات را برطرف می‌کند.

اغلب فعالیت‌های ورزشی ممکن است موجب گرفتگی و ایجاد درد در عضلات ورزشکاران گردند. در همه این موارد نمک اپسوم با خاصیت درمانی خود، می‌تواند درد و گرفتگی عضلات را برطرف کرده و التهاب را رفع نماید.

خواص نمک اپسوم برای استرس

خواص نمک اپسوم برای استرس

نمک اپسوم برای کمک به رفع استرس نیز کاربرد گسترده‌ای دارد. در مواقعی که دچار استرس می‌شوید، بدن با کمبود منیزیم مواجه شده است. کمبود منیزیم باعث بروز اضطراب و استرس می‌شود و جریان خون شما را مختل می‌سازد.

اگر خیلی دچار استرس می‌شوید و این موضوع مشکلات شخصی زیادی برای شما ایجاد می‌کند، نمک اپسوم می‌تواند برای رفع اضطراب و استرس شما مفید باشد. برای این کار مقداری از این نمک را درون تشت آب ریخته و پاهای خود را داخل آن قرار دهید.

نمک اپسوم برای جوش

خواص نمک اپسوم برای جوش

ترکیبات ضد عفونی، ضد التهابی و ضد باکتریایی نمک اپسوم در درمان جوش‌ نیز موثر هستند. برای کمک به رفع جوش‌ها می‌توانید به روش زیر از آن استفاده کنید :

  • ابتدا از بخور برای باز شدن منافذ پوست استفاده کنید سپس با آب ولرم صورت خود را شستشو دهید.
  • پس از خشک کردن صورتتان ۳ تا ۵ قطره محلول ید را با ۱ قاشق چای‌خوری نمک اپسوم مخلوط کرده و به آب داغ اضافه نمایید.
  • ترکیب را بخوبی به هم زده و اجازه دهید سرد شود.
  • مقداری از این مخلوط را روی پوست قرار داده و ۵ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید به همین حالت باقی بماند. سپس صورت خود را با آب گرم بشوئید.
  • پس از خشک شدن صورت مقداری از یک قابض الکلی را روی پوست خود بمالید.

خواص نمک اپسوم برای لایه برداری لب

خواص نمک اپسوم برای لایه برداری لب

برای جلوگیری از پوست پوسته شدن لب‌ها لازم است که آنها را لایه‌برداری کنید. لایه برداری لب به حذف سلول‌های مرده روی پوست لب کمک کرده و شکاف‌های عمیق لب را از بین می‌برد. در نتیجه لب‌هایی لطیف با ظاهری زیباتر خواهید داشت.

لایه‌بردارها از جمله نمک اپسوم مواد مغذی مورد نیاز را تامین کرده و آن را لایه‌برداری می‌کند. همچنین با لایه‌برداری لب‌ها، به تامین رطوبت مورد نیاز کمک کرده و از خشک شدن لب‌ها جلوگیری می‌نماید.

نمک اپسوم به عنوان یک ماده طبیعی معدنی، گزینه‌ای مناسب برای لایه‌برداری و هیدراته کردن لب به شمار می‌آید.

خواص نمک اپسوم برای سم زدایی بدن

خواص نمک اپسوم برای سم زدایی بدن

منیزیم موجود در نمک اپسوم همانند یک داروی ملین عمل می‌کند و سموم بدن را از بین می‌برد. برای کمک به سم زدایی بدن می‌توانید در وان حمام (یا تشت آب) مقداری از نمک اپسوم را با آب مخلوط کنید. در این حالت منیزیم به عمق پوست شما نفوذ کرده و علاوه بر افزایش خون‌رسانی، التهاب پوستی و سموم بدن را نیز از بین می‌برد.

برای کمک به سم زدایی از بدن می‌توانید به صورت زیر عمل نمایید :
• ابتدا در داخل وان حمام یا تشت آب گرم بریزید.
• سپس مقداری از نمک اپسوم به آب اضافه کرده و با دست خود بخوبی هم بزنید تا با آب ترکیب شود.
• به مدت ۳۰ دقیقه داخل آب قرار بگیرید و اجازه دهید نمک اپسوم جذب پوست شما شود.

از نمک اپسوم (نمک حمام) در بسیاری از موارد برای سم‌زدایی بدن استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات معدنی موجود در نمک اپسوم سموم بدن را از بین می‌برد.

فواید نمک اپسوم برای لایه برداری پوست

فواید نمک اپسوم برای لایه برداری پوست

نمک اپسوم برای زیبایی پوست کاربردهای زیادی دارد و در ترکیب محصولات زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از فواید این ماده لایه‌برداری پوست است. ذرات زبر و خشن نمک اپسوم برای لایه‌برداری پوست مفید هستند. این موضوع سبب می‌شود که لایه پیر پوست از بین برود و لایه‌ای با سلول‌های جوان‌تر جایگزین آن شود.

پس از لایه‌برداری با نمک اپسوم ظاهر پوست زیباتر می‌شود. همچنین سلامت پوست حفظ شده و چین و چروک آنها نیز از بین می‌روند. حذف سلول‌های مرده، به افزایش فرآیند خون‌رسانی بیشتر به پوست و ایجاد پوستی شفاف و درخشان منجر می‌شود.

سخن پایانی

فواید نمک اپسوم

سولفات منیزیم، نمک حمام و نمک اپسوم همه عناوین، همان پودر کریستالی و سفید رنگ هستند که برای درمان بسیاری از ناراحتی‌ها موثر می‌باشد.

این نمک خواص فراوانی برای زیبایی پوست و مو دارد و در ترکیب بسیاری از محصولات آرایشی به کار می‌‌رود. برای کمک به رفع چین و چروک صورت، ایجاد شفافیت، نرمی و لطافت در پوست، رفع درد و التهاب و گرفتگی عضلات و کمک به رفع خستگی روزانه نمک اپسوم می‌تواند یک گزینه درمانی بسیسار موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *